Köttfärspaj

©Misels

Deg:

5½ dl Glutenfritt mjöl (jag använde Semper)
150g margarin
4½ msk vatten

Finfördela margarinet i mjölet.
Tillsätt vatten och arbeta ihop till en deg och ställ in i kylskåpet 1 timme.
Kavla 2/3 av degen till en rund kaka som täcker botten och kanter i en ugnssäker form ca 25 cm i diameter.
Gör några hål med en gaffel. Förgrädda pajbotten mitt i ugnen ca 10 min 225 grader.
Resten av degen används till lock eller remsor som läggs ovanpå fyllningen.

Fyllning:

4-5 hg blandfärs
1 gul lök
1 krossad vitlöksklyfta
salt o peppar

Bryn färsen, löken och krydda.
Häll upp i pajskalet.

Vit sås:

50 g margarin
1 dl glutenfritt mjöl
1 liter mjölk 1 liten burk sparris
½-1 dl grädde
salt o peppar

Smält margarinet.
Rör ner mjölet.
Tillsätt mjölken och rör om till det kokar igen.
När såsen är klar krydda med salt  o peppar och blanda i sparrisen skuren i små bitar.
Blanda i grädden.
Häll såsen över köttfärsen.
Sporra ut remsor av degen som är kvar och lägg över. Pensla ev remsorna/locket med uppvispat ägg.

Grädda mitt i ugnen ca 20 min i 225 grader.
Servera med sallad. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0